Розпочинається Великий Піст у християн, які живуть за юліанським календарем
Правила посту в Українській Греко-Католицькій Церкві
Офіційні правила посту в Українській Греко-Католицькій Церкві подає о. Йосафат Бойко:
Канони партикулярного права Української Греко-Католицької Церкви
Спецвипуск «Благовісника Верховного Архиєпископа Києво-Галицького
Української Греко-Католицької Церкви 2015 року
Кан. 115 – ПРО ПОСТИ
(кан. 882 ККСЦ)
§ 1. Покутна практика посту, покаяння та стриманості, метою якої є надолуження за вчинені гріхи та осягнення більшої досконалості задля особистого освячення, – це найдавніша традиція Української Греко-Католицької Церкви.
§ 2. Усі вірні зобов’язані постити в такі періоди церковного року:
Великий піст і Страсний тиждень;
Петрівка – від понеділка після Неділі всіх святих до навечір’я празника Святих Верховних апостолів Петра і Павла (включно);
Успенський піст, або Спасівка, – від свята Перенесення Чесного і
Животворного Хреста та Макавейських мучеників до навечір’я Успіння Пресвятої Богородиці (включно);
Різдвяний піст, або Пилипівка, – від дня після свята Апостола Пилипа до навечір’я Різдва Христового:
1) у перший день Великого посту і Страсну п’ятницю – суворий піст, тобто слід утримуватися від вживання м’ясних і молочних продуктів
та яєць, а також страв, які містять ці продукти;
2) у перший тиждень Великого посту і впродовж усіх днів Страсного тижня потрібно утримуватися від споживання м’ясних продуктів і страв;
3) у понеділок, середу та п’ятницю інших тижнів Великого посту слід утриматися від споживання м’ясних продуктів і страв; у вівторок та четвер дозволено всі види їжі;
4) в інші пости церковного року вірні зобов’язані: у середу та п’ятницю утримуватися від споживання м’ясних продуктів і страв; у понеділок вівторок та четвер дозволено всі види їжі.
§ 3. Усі вірні зобов’язані дотримуватися посту в такі дні: навечір’я Різдва
Христового, навечір’я Богоявлення Господнього, Усікновення Чесної голови святого Івана Хрестителя, Всемірне Воздвиження Чесного і Животворящого Хреста.
§ 4. У всі п’ятниці року, окрім випадків загальниць, храмового та дванадесятих свят, належить утримуватися від м’ясних продуктів і страв.
§ 5. У всі дні посту та періоди загальниць вірні зобов’язані утриматися від організації та участі в гучних забавах, весіллях, танцях, розвагах та інших подібних заходах.
§ 6. Стосовно звільнення від обов’язку посту потрібно дотримуватися таких положень:
1) Загальницями в УГКЦ є періоди:
від Різдва Христового до навечір’я Богоявлення;
від неділі Митаря і фарисея до неділі Блудного сина;
від Пасхи до Томиної неділі;
від Зіслання Святого Духа до неділі Всіх святих;
2) Немає посту в суботи, неділі та дні святкування Нового року (31.12– 01.01) і Незалежності України (24.08);
3) від будь-якого обов’язку посту звільняються:
діти до 14 років та особи,
яким виповнилося 60 років; важкохворі; вагітні;
матері після пологів і ті, що годують груддю;
ті, що подорожують (якщо час подорожі перевищує вісім годин);
ті, що важко працюють;
ті, що харчуються зі столу інших;
убогі, котрі живуть з милостині;
4) в окремих випадках звільняти від обов’язку постити може місцевий ієрарх, заохочуючи в цьому разі вірних до здійснення діл побожності та милосердя.
§ 7. Поза межами території верховноархиєпископської Церкви стосовно цього слід дотримуватися місцевих звичаїв.
Джерело: CREDO
У Православних та Греко-Католицькій Церквах Великодній Піст — час духовної підготовки віруючих до свята Великодня — цьогоріч розпочинається 2 березня.
Уже перші християни у день єврейської Пасхи розпочали практику поминання мук та смерті Ісуса Христа. Для того, щоб належно провести цей день, вони вирішили проводити його у пості. У первісній Церкві цей 1-3-денний піст вважався не передпасхальним постом, а самою Пасхою.
У ІІ та ІІІ століттях Церква починає звертати велику увагу не лише на сумну подію Христових мук та смерті, але й також на радісний факт Воскресіння Христа. Так виникла практика хресної та воскресної Пасхи. Протиріччя, які виникли згодом, усунув 325 року Нікейський Собор.
У ІІІ ст., як зазначає у книзі «Пізнай свій обряд» о. Юліан Катрій, передпасхальний піст у деяких Церквах триває уже впродовж тижня: на сьогодні — це Страсний тиждень. Перші свідчення про 40-денний передпасхальний піст походять з IV ст.
Розбіжність у визначенні дати Пасхи між Сходом і Заходом виникла після введення у XVI ст. григоріанського (нового) стилю, коли на Заході почали використовувати нову формулу вирахування Пасхи, пов’язану з впровадженим календарем. У східній церковній традиції продовжує зберігатися юліанський (старий) стиль, а тому дата Пасхи вираховується від рівнодення за старим стилем, в той час як у західній традиції дата Пасхи вираховується від рівнодення за новим стилем. Іноді випадають роки, коли християни різних Церков святкують Великдень одночасно.
Хоча говоримо про 40-денний Великодній піст, та у Східній Церкві він фактично триває 36 з половиною днів — сім тижнів без субот та неділь, а також Велика субота безпосередньо перед Пасхою та половина ночі перед Пасхою.
У період Великого Посту не влаштовуються весілля та інші гучні урочистості.
Піст для християн повинен стати часом подвигу душі та тіла, належної підготовки до Великодня зокрема. Час посту відображається і в практиці церковної молитви. Питома Літургія Великого посту у Східній Церкві — Літургія напередосвячених дарів — є поєднанням вечірньої зі Святим Причастям, не містить молитов освячення. Звична Літургія відправляється у час Великого Посту лише в суботу та неділю. В усіх богослужіннях під час Великого посту від понеділка до п’ятниці Східна Церква має практику доземних поклонів.
Увесь зміст і ціль Великого Посту чітко висловлює молитва св. Єфрема Сирійського, яку повторюють у Східній Церкві на кожному великопосному богослуженні: «Господи і Владико життя мого, віджени від мене дух лінивства, недбалості, властолюбства та пустослів’я. Даруй мені, недостойному рабові Твоєму, дух чистоти, покори, терпеливості та любові. О, Господи Царю, дозволь мені бачити мої провини та не осуджувати брата мого, бо Ти є благословенний на віки вічні. Амінь».
Правила посту в Українській Греко-Католицькій Церкві
Офіційні правила посту в Українській Греко-Католицькій Церкві подає о. Йосафат Бойко:
Канони партикулярного права Української Греко-Католицької Церкви
Спецвипуск «Благовісника Верховного Архиєпископа Києво-Галицького
Української Греко-Католицької Церкви 2015 року
Кан. 115 – ПРО ПОСТИ
(кан. 882 ККСЦ)
§ 1. Покутна практика посту, покаяння та стриманості, метою якої є надолуження за вчинені гріхи та осягнення більшої досконалості задля особистого освячення, – це найдавніша традиція Української Греко-Католицької Церкви.
§ 2. Усі вірні зобов’язані постити в такі періоди церковного року:
Великий піст і Страсний тиждень;
Петрівка – від понеділка після Неділі всіх святих до навечір’я празника Святих Верховних апостолів Петра і Павла (включно);
Успенський піст, або Спасівка, – від свята Перенесення Чесного і
Животворного Хреста та Макавейських мучеників до навечір’я Успіння Пресвятої Богородиці (включно);
Різдвяний піст, або Пилипівка, – від дня після свята Апостола Пилипа до навечір’я Різдва Христового:
1) у перший день Великого посту і Страсну п’ятницю – суворий піст, тобто слід утримуватися від вживання м’ясних і молочних продуктів
та яєць, а також страв, які містять ці продукти;
2) у перший тиждень Великого посту і впродовж усіх днів Страсного тижня потрібно утримуватися від споживання м’ясних продуктів і страв;
3) у понеділок, середу та п’ятницю інших тижнів Великого посту слід утриматися від споживання м’ясних продуктів і страв; у вівторок та четвер дозволено всі види їжі;
4) в інші пости церковного року вірні зобов’язані: у середу та п’ятницю утримуватися від споживання м’ясних продуктів і страв; у понеділок вівторок та четвер дозволено всі види їжі.
§ 3. Усі вірні зобов’язані дотримуватися посту в такі дні: навечір’я Різдва
Христового, навечір’я Богоявлення Господнього, Усікновення Чесної голови святого Івана Хрестителя, Всемірне Воздвиження Чесного і Животворящого Хреста.
§ 4. У всі п’ятниці року, окрім випадків загальниць, храмового та дванадесятих свят, належить утримуватися від м’ясних продуктів і страв.
§ 5. У всі дні посту та періоди загальниць вірні зобов’язані утриматися від організації та участі в гучних забавах, весіллях, танцях, розвагах та інших подібних заходах.
§ 6. Стосовно звільнення від обов’язку посту потрібно дотримуватися таких положень:
1) Загальницями в УГКЦ є періоди:
від Різдва Христового до навечір’я Богоявлення;
від неділі Митаря і фарисея до неділі Блудного сина;
від Пасхи до Томиної неділі;
від Зіслання Святого Духа до неділі Всіх святих;
2) Немає посту в суботи, неділі та дні святкування Нового року (31.12– 01.01) і Незалежності України (24.08);
3) від будь-якого обов’язку посту звільняються:
діти до 14 років та особи,
яким виповнилося 60 років; важкохворі; вагітні;
матері після пологів і ті, що годують груддю;
ті, що подорожують (якщо час подорожі перевищує вісім годин);
ті, що важко працюють;
ті, що харчуються зі столу інших;
убогі, котрі живуть з милостині;
4) в окремих випадках звільняти від обов’язку постити може місцевий ієрарх, заохочуючи в цьому разі вірних до здійснення діл побожності та милосердя.
§ 7. Поза межами території верховноархиєпископської Церкви стосовно цього слід дотримуватися місцевих звичаїв.